SP zet gesubsidieerde medewerkers in de schijnwerpers

21 december 2011

SP zet gesubsidieerde medewerkers in de schijnwerpers

De SP blijft vasthouden aan behoud van de ID-banen. Woensdag is een fotogalerij van ID-ers onthuld bij de ingang van het gemeentehuis bij de Zwanenburgwal. SP-raadslid Maureen van der Pligt: "We hebben portretten van ID-ers die per 1 januari ontslagen worden over de portretten van de raadsleden gehangen in de benedengang. Deze ID-ers hebben jarenlang keihard voor de stad gewerkt. Zij hebben ervoor gezorgd dat kinderen konden spelen en sporten, dat het buurthuis bemand was, zij hebben bijgedragen aan de leefbaarheid. Zij hebben kortom applaus verdiend en geen ontslag. De SP wil deze medewerkers nog 1 keer onder de aandacht brengen van de raadsleden die ervoor kunnen zorgen dat deze ID-ers kunnen hun baan houden als de raad straks voor onze motie tot behoud van de gesubsidieerde banen stemt."

ID-ers in de schijnwerpers)

Verder heeft de directeur van muziekcentrum De Badcuyp de PantarAward aan wethouder Van Es teruggeven. Van der Pligt: "De PantarAward is in 2008 aan ze uitgereikt, omdat ze er met kop en schouders bovenuit staken als het ging om het bieden van een re-integratieplek of vrijwilligersplek. Maar De Badcuyp is een van de organisaties die mogelijk moet sluiten, omdat de gemeente de ID-banen in ongehoord tempo wil afbouwen. Die Award heeft daardoor geen enkele betekenis meer. Een klein theater zonder veel subsidie kan nou eenmaal geen loonkosten ophoesten. De Badcuyp zal mogelijk haar deuren moeten sluiten als de gemeente vasthoudt aan het plan de ID-banen af te bouwen."

De SP heeft de afgelopen maanden samen met de vakbond actie gevoerd om de gemeente er toe te brengen de ID-banen die er nog zijn, voor de stad te behouden. Van der Pligt: "Het college wil vanaf 1 januari 2012 de subsidie voor ID- en WIW banen versneld afbouwen, niet met tien procent per jaar, maar in n klap met veertig procent. Zo'n groot percentage ineens is in de meeste gevallen voor de betrokken werkgevers en organisaties financieel onmogelijk. Vele gesubsidieerde medewerkers zullen dus op straat komen te staan en vele organisaties zullen hun deuren moeten sluiten. Daarmee verandert Amsterdam absoluut van karakter. Dat is slecht voor de stad. Wij vinden daarom dat Amsterdam haar investeringsfonds moet gebruiken om deze mensen aan het werk te houden. Dat is investeren in mensen en in een leefbare, sociale stad."