Spoeddebat over belangenverstrengeling Eilandenboulevard

15 februari 2012

Spoeddebat over belangenverstrengeling Eilandenboulevard

De SP in stadsdeel Centrum heeft samen met de VVD een spoeddebat aangevraagd omdat er sprake is van belangenverstrengeling bij de ontwikkeling van plannen voor de Eilandenboulevard. Het stadsdeel huurde hiervoor een externe adviseur in die ook woordvoerder en adviseur van de rondvaartbranche is. In de plannen die nu ter inzage liggen blijkt de rondvaartbranche enorm te profiteren van een waterstoep met aanleggelegenheid voor de Oosterkerk. Ook zal de Oesjesduiker verbouwd worden om het vaargebied voor diezelfde rondvaart te vergroten.

SP-fractievoorzitter Nelly Duijndam vindt dat het dagelijks bestuur deze adviseur nooit deze opdracht had mogen geven. Duidelijk is dat de functies van deze adviseur onverenigbaar zijn. Er mag zelfs geen schijn van belangenverstrengeling zijn. "Dit maakt de plannen voor de Eilandenboulevard ongeldig," aldus Duijndam. "Het is goed dat de bewoners enige maanden geleden zelf met een goed en uitgewerkt plan zijn gekomen. Dit plan vonden we toch al beter omdat er geen woonboten voor hoeven te verdwijnen." Op 21 februari zal het spoeddebat gehouden worden.