Stop dubbel werk bij kwijtschelding belastingen

3 februari 2012

Stop dubbel werk bij kwijtschelding belastingen

De SP wil dat alle bewoners van Amsterdam-Noord die kwijtschelding krijgen voor lokale belastingen, hun waterschapslasten voortaan automatisch ook krijgen kwijtgescholden. SP-fractievoorzitter in Noord Daniël Peters: "Voor vrijwel heel Amsterdam geldt dat je maar n keer kwijtschelding hoeft aan te vragen voor alle lokale belastingen. Maar Amsterdammers die boven de Waterlandse Zeedijk in Noord wonen, moeten twee keer kwijtschelding aanvragen. Van die ongelijkheid willen wij af."

Waterbeheer valt in Amsterdam onder twee waterschappen: Hoogheemraadschap Amstel, Gooi en Vechtstreek en Hoogheemraadschap Holland Noorderkwartier (HHN). Met het eerstgenoemde bedrijf heeft de gemeente de afspraak dat een door de gemeente afgegeven kwijtschelding van lokale lasten, voor mensen die op of onder het bestaansminimum leven, ook geldt voor de waterschapslasten. Met HHN, dat het waterbeheer doet in de Noordse buurten ten noorden van de Waterlandse Zeedijk (o.a. De Banne, Nieuwendam, Kadoelen, Molenwijk) is dit niet geregeld. De bewoners van die buurten moeten twee keer kwijtschelding aanvragen, bij de gemeente en bij het waterschap. Peters: "Dat is erg bureaucratisch, maar het kan ook echt verschil maken. Want één keer een aanvraag indienen, betekent één keer beoordeeld worden. Maar als je twee keer kwijtschelding moet aanvragen, bestaat de kans dat de gemeente je die bijvoorbeeld wel geeft, maar het hoogheemraadschap niet. Daarom moeten we van die bureaucratie en mogelijke onrechtvaardigheid af."

De SP heeft in de gemeenteraad aan het college gevraagd eenzelfde afspraak te maken met het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier als met Hoogheemraadschap Amstel, Gooi en Vechtstreek bestaat.