Schriftelijke vragen CITION

12 maart 2012

Schriftelijke vragen CITION

Schriftelijke vragen over mogelijke aanbesteding van CITION.

In de ter kennisnamestukken bij de Commissie Leefomgeving 13-03-2012 las de SP fractie dat het College van B&W dinsdag 14 februari J.L. het besluit heeft genomen om het parkeerbeheer in Amsterdam in de loop van 2013 aan te besteden.

Graag wil ik de volgende vragen stellen:
1. De beslissing van het college komt niet uit de lucht vallen. In december 2008 toen Stadstoezicht overging in Cition is immers besloten dat de dienst in 2013 zou worden aanbesteed. Volgens punt 17.1 van dat besluit zou privatisering (=aanbesteding) niet nodig zijn als de de BV (=Cition) winstgevend zou zijn. Cition is op dit moment winstgevend: in 2009 hadden ze 3,3 mio winst, in 2010 5,6 mio, in 2011 7,6 mio.
Indien dit het geval is concluderen wij dat privatisering feitelijk niet meer nodig is, bent u dat met ons eens? Kunt u uw antwoord toelichten?
2. In 2010 is onderzocht wat aanbesteding zou kosten en wat het zou opleveren. Er zijn in totaal twee onderzoeken gedaan: de basis van beide onderzoeken waren de cijfers van de begroting Cition voor 2011.
Beide onderzoeken concluderen dat in 2012 een geprivatiseerd parkeerbeheer om en nabij de 2 mio winst zou kunnen maken. Blijkens de conceptbegroting van Cition voor 2012 denkt ook Cition 2 mio winst te kunnen maken in 2012. Indien dit het geval is, bovenop het feit dat aanbesteding tussen de 10-14 miljoen frictiekosten met zich meebrengt, lijkt het niet verstandig privatisering van parkeerbeheer door te zetten. Bent u dat met ons eens? Kunt u uw antwoord toelichten?
3. In de twee genoemde onderzoeken is niet gerekend met het feit dat bij aanbesteding cordinatieproblemen kunnen ontstaan tussen DIVV, de gemeente en de verschillende bedrijven die in de stadsdelen voortaan het parkeerbeheer gaan doen. Volgens Cition moet je rekening houden met een verlies van om en nabij de 1 mio, omdat de cordinatie stroef verloopt. Dat betekent dat de winst van 2 mio bij aanbesteding (zie vraag 2) zou moeten worden teruggebracht tot 1 mio. Dit betekent dus ook dat het de stad en de stadsdelen meer oplevert, om niet aan te besteden en Cition intact te houden. Bent u dat met ons eens, kunt u uw antwoord toelichten?
4. In de twee onderzoeken is niet gerekend met de omstandigheid dat bij aanbestedingen, in de periode van de gunning tot de definitieve overdracht, door allerlei omstandigheden een dip optreedt. Die dip zie je ook in de tijd dat het nieuwe bedrijf zich aan het 'inwerken' is.
Er wordt kortom over een aantal maanden minder omzet gedraaid. En dat betekent dus ook minder winst. Dat zo zijnde, en gelet op het in de vragen 1,2 en 3 gestelde, lijkt het de stad en stadsdelen meer op te leveren en minder te kosten, niet aan te besteden en Cition intact te houden. Bent u dat met ons eens, kunt u uw antwoord toelichten?

Namens de fractie van de SP

Marcel Koldewijn