SP zegt vertrouwen in stadsdeelvoorzitter Van Pinxteren op

29 maart 2012

SP zegt vertrouwen in stadsdeelvoorzitter Van Pinxteren op

In de raadsvergadering van dinsdag hebben de SP en VVD het vertrouwen in stadsdeelvoorzitter Van Pinxteren opgezegd. Eerder had Van Pinxteren aangegeven 'geen fluit te voelen' om de aangenomen motie voor patroonbestrating in de Antoniesbreestraat uit te voeren. Tijdens het spoeddebat dat naar aanleiding hiervan plaatsvond gaf zij geen centimeter toe en volhardde zij in haar besluit het door de raad aangenomen voorstel niet uit te voeren.

Een aangenomen motie dient uitgevoerd te worden tenzij aan te tonen is dat het om technische redenen niet uitvoerbaar is. SP-deelraadslid Frans Icke was zichtbaar verontwaardigd: "Van onuitvoerbaarheid is hier geen sprake, Van Pinxteren wil gewoon niet. De democratie wordt hier geweld aangedaan en bovendien wordt hiermee een prachtig burgerinitiatief om zeep geholpen."

Icke diende samen met de VVD na het spoeddebat een motie in met als strekking dat moties die uitgevoerd kunnen worden ook uitgevoerd moeten worden. De coalitiepartijen stemden allen tegen en schaarden zich achter de stadsdeelvoorzitter; ook D66, die eerder vr de patroonbestrating stemde. Icke: "Dat is een draai van 180 graden en een democratische partij onwaardig. Van deze politieke partijen moeten we het niet hebben, maar de strijd is nog niet gestreden." Ook de motie van wantrouwen kreeg geen steun van de coalitiepartijen.