Stedelijke regie bezuinigingen welzijn noodzakelijk

27 maart 2012

Stedelijke regie bezuinigingen welzijn noodzakelijk

De SP vindt dat er stedelijk regie moet komen over de bezuinigingen op welzijn in Amsterdam. "Op dit moment weet niemand hoe de bezuinigingen op welzijnsgebied door de stadsdelen precies worden ingevuld. In het ene stadsdeel wordt er vooral bezuinigd op buurthuizen en in een ander stadsdeel vooral op volwassenenwerk", aldus SP-gemeenteraadslid Maureen van der Pligt. De SP wil dat inzichtelijk wordt welke voorzieningen er verdwijnen in de stad. Van der Pligt: "Dan kan het gemeentebestuur waar nodig ingrijpen en bijsturen."

Maureen van der Pligt)

Van der Pligt: "De stadsdelen zijn verantwoordelijk voor het welzijnswerk en de uitvoering van de WMO en dus ook op hoe hierop wordt bezuinigd. Mensen met een zorgbehoefte die nu nog onder de AWBZ-zorg vallen zijn vanaf 2013 ook afhankelijk van het welzijnswerk in de stadsdelen. Het is daarom van groot belang dat er zicht is op de effect van de bezuinigen over de hele stad zodat er voldoende voorzieningen voor de allerzwaksten gehandhaafd kunnen blijven." De SP neemt het initiatief om dit in de gemeenteraad te bespreken.