Roemerregels voor taxi worden ingevoerd

11 mei 2012

Roemerregels voor taxi worden ingevoerd

Amsterdam gaat de voorstellen uitvoeren die Emile Roemer in 2007 deed om de taxichaos aan te pakken. Als alles meezit zullen de Amsterdamse taxichauffeurs nog dit jaar verplicht worden om zich aan te sluiten bij een taxicentrale en zullen vergunningen bij misdragingen ingetrokken worden. SP-fractievoorzitter Laurens Ivens: "Eindelijk gaan de rotte appels aangepakt worden. Hopelijk leidt dit er toe dat er snel weer een eerlijke boterham te verdienen valt als taxichauffeur."

In 2000 werd de taximarkt vrijgegeven, wat leidde tot een chaos. Met 1 pennenstreek werden alle dure vergunningen waardeloos en zaten taxichauffeurs met dikke schulden. Het aantal chauffeurs nam ook zo fors toe dat er nauwelijks meer eerlijk geld te verdienen valt. Klanten moeten opdraaien voor de hoge kosten van de lange wachttijden en een deel van de taxichauffeurs probeert wat bij te verdienen met illegale activiteiten zoals drugshandel. Een taxichauffeur verdient nu nog maar ongeveer 120 euro per dag.

Laurens Ivens)

Na een aantal gesprekken in Amsterdam kwam Kamerlid Emile Roemer in 2007 tot twee verbeterpunten: zet taxicentrales op en geef gemeentelijke taxivergunningen af. Dit werd vorig jaar per wet eindelijk mogelijk gemaakt. Nu gaat Amsterdam dit in praktijk brengen. Ivens: "Prachtig dat alle partijen die voorheen in de paarse wind de taxibranche wilden liberaliseren, nu tot inkeer komen en de Roemerregels voor de taxi willen uitvoeren. Deze maatregelen zullen ervoor zorgen dat taxichauffeurs beter controleerbaar zijn en bij misdragingen hun vergunning verliezen. Hopelijk leidt dit ook tot minder taxi's zodat het weer mogelijk wordt om een eerlijke boterham te verdienen als taxichauffeur."

De regels zullen in 2014 worden gevalueerd. Als er dan nog steeds een overschot aan taxi's in Amsterdam is, zal de SP met aanvullende voorstellen komen om de capaciteit verder te beperken.