Corporatie, huurharmonisatie en 'Donner' nekken Van der Pek

10 juni 2012

Corporatie, huurharmonisatie en 'Donner' nekken Van der Pek

De huurharmonisatie en de invoering van de zogenoemde Donnerpunten maken wonen in Noord op den duur onbetaalbaar voor de huidige inwoners van het stadsdeel. Dat concludeerde ook SP-Kamerlid Sadet Karabulut na een rondgang door de Van der Pekbuurt en een avond met het Initiatief Betaalbaar Wonen Noord en huurdersverenigingen. "De woonlasten voor huurders blijven maar stijgen, terwijl de villasubsidie gewoon blijft bestaan. We moeten dat gaan omkeren", aldus Karabulut.

Het Initiatief Betaalbaar Wonen Noord (IBW-N) en een aantal huurdersverenigingen boden vrijdagavond in het stadsdeelhuis in Noord ruim 8.000 handtekeningen aan tegen de stijgende woonlasten en het teruglopen van de voorraad sociale huurwoningen. Voorafgaand daaraan deed een SP-delegatie met Karabulut een ronde door de Van der Pekbuurt. Ze sprak daar met vertegenwoordigers van de huurdersvereniging en bekeek de al drie jaar dichtgetimmerde huizenblokken. "Het is onbegrijpelijk dat huizen hier die bouwtechnisch in goede staat verkeren niet gewoon worden opgeknapt en verhuurd. Kent de corporatie de wachtlijsten in Amsterdam niet?", vroeg het Tweede Kamerlid zich af.

Over de houding van woningcorporatie Ymere en haar plannen met de buurt was Karabulut glashelder: "Niet grote plannen van mannen in directiekamers en niet de te behalen winst moeten uitgangspunt zijn voor de aanpak van zo'n buurt, maar de huurders en hun wensen. Corporaties moeten weer doen waar ze voor zijn opgericht: het fatsoenlijk onderhouden en beheren van huizen voor huurders."