Gemeente laat daklozen in de steek

1 juni 2012

Gemeente laat daklozen in de steek

De SP snapt niets van het voorstel van het stadsbestuur om het inloophuizen voor daklozen De Volksbond in de Haarlemmerstraat en De Kloof aan de Kloveniersburgwal te sluiten. SP-fractievoorzitter in stadsdeel Centrum Nelly Duijndam: "De daklozen worden door de gemeente aan hun lot overgelaten en de overlast en het gevoel van onveiligheid op straat zullen toenemen. Met deze bezuiniging op de inloophuizen gaan we terug naar de jaren '70 met alle ellende van dien; zowel voor de dak- en thuislozen als bewoners en bezoekers van de binnenstad."

Alleen al door sluiting van het inloophuis op de Kloveniersburgwal komen 100 dak- en thuislozen op straat te staan. Ook de Volksbond in de Haarlemmerstraat die daklozen ondersteunt en begeleidt, heeft te horen gekregen dat zij per 1 januari 2013 moet sluiten. Daar staan honderden daklozen ingeschreven.

Het is opmerkelijk dat het stadsbestuur zelf al erkent dat de sluiting veel overlast gaat opleveren. Vooral het centrum is de dupe, dat heeft nu eenmaal een aanzuigende werking. Duijndam: "Burgemeester Van der Laan is nota bene beschermheer van de daklozenvakbond. Jarenlang is Centrum bezig geweest om dak- en thuislozen een traject aan te bieden in de stad of op een zorgboerderij in het land en een woonplek voor ze te vinden voor een menswaardiger bestaan. Nu worden ze aan hun lot overgelaten en zal de overlast en het gevoel van onveiligheid op straat weer toenemen. Ik snap dat de stad moet bezuinigen, maar deze manier is asociaal en levert alleen maar extra kosten en ellende voor het centrum op."