Meer daadkracht tegen louche fietstaxi's

21 juni 2012

Meer daadkracht tegen louche fietstaxi's

De SP wil dat het stadsbestuur met meer daadkracht de louche fietstaxi’s gaat weren. Ondanks dat de SP al twee jaar geleden om oplossingen vroeg voor de chaos onder de fietstaxi's moddert het stadsbestuur nu weer een jaar door. SP-raadslid Remine Alberts: "Er is nu enorme concurrentie waar de nette bedrijven onder lijden. Juist voor hen - en voor de Amsterdammers - zou het stadsbestuur nu al moeten opkomen."

Remine Alberts)

Al in 2010 werd de fietstaxichaos door de SP aangekaart. De fietstaxi's gingen de autotaxi's achterna. Steeds meer chauffeurs vertonen gedrag dat niet door de beugel kan en sommige fietstaxibedrijven namen het niet zo nauw met allerlei regels. Er ontstond een wildgroei aan fietstaxi's op de straat. De SP stelde voor om aan capaciteitsbeleid te doen en met de vergunningverlening op te letten dat er alleen nog nette bedrijfjes konden rijden. Iets wat ook niet zou misstaan bij de overige taxi's.

In plaats van dit probleem voortvarend op te pakken, wil het stadsbestuur dit nu nog een jaar op zijn beloop laten. Daarna wordt het aantal vergunningen vermoedelijk gemaximeerd op 100, waardoor een derde van de huidige fietstaxi's moet verdwijnen. Alberts: "De wildgroei kan nu nog een jaar gewoon doorgaan. We zetten de kraan wijd open, en gaan daarna dweilen. Dit jaar houden we dus chaos op de straat, en chauffeurs van fietstaxi's zitten in grote onzekerheid over hun toekomst terwijl ze nieuwe toetreders zien komen. Het zou beter zijn om nu geen nieuwe taxi's meer toe te laten en de vergunningen van foute ondernemers in te trekken en zodoende te gaan voor kwaliteit."