Nieuwe aansturing GVB onder Balkenendenorm

28 juni 2012

Nieuwe aansturing GVB onder Balkenendenorm

Op verzoek van de SP gaat het stadsbestuur een nieuwe topstructuur voor het GVB instellen en zullen de nieuwe bestuurders onder de Balkenendenorm gaan verdienen. De SP vroeg de aandeelhouder (gemeente) van het vervoerbedrijf om een kwartiermaker aan te stellen die de bestuurlijke chaos gaat oplossen. SP-fractievoorzitter Laurens Ivens: "De directie maakte teveel fouten en de Raad van Commissarissen faalde in het toezicht. Er moet puingeruimd worden. Het stadsbestuur wil deze puinruimer niet aanstellen, maar gaat wel toe naar een nieuwe structuur. En na jarenlange strijd van de SP zullen nu ook de directeuren onder de Balkenendenorm worden gebracht. Zo kunnen we van het GVB een efficinte en mooie vervoerder maken waar de Amsterdammers trots op zijn."

Laurens Ivens)

De afgelopen weken werden 2 van de 3 GVB-directeuren ontslagen en verdwenen er 3 van de 5 leden van de Raad van Commissarissen. Ook de andere 2 commissarissen zullen wellicht nog moeten opstappen. Ivens: "Alle bestuurders bij het GVB vliegen eruit, op de tram-, bus- en metrobestuurders na gelukkig. Nu nog tijdelijk doorgaan met twee leden van de Raad van Commissarissen terwijl het hakmes boven hun hoofd hangt, lijkt me niet goed voor de bedrijfsvoering. Nu de grote schoonmaak begonnen is, kan het maar beter ook afgemaakt worden."

De SP strijdt al jaren tegen de hoge salarissen van de GVB-directeuren. Ivens: "De directeuren verdienden meer dan de minister-president. Dat is totaal ongepast. Wij hebben dit keer op keer aangekaart. Nu belooft de wethouder eindelijk keihard dat de nieuwe directeuren onder deze norm blijven. Een grote stap in de goede richting, al moet uiteindelijk dit salaris natuurlijk onder het salaris van de wethouder gaan vallen. Dat er nu grote schoonmaak gehouden wordt juicht de SP toe. Ivens: "Nu alleen maar nieuwe mensen op de lege stoelen zetten, zal niet tot een structurele oplossing leiden. Het risico is groot dat we dan over een paar jaar weer concluderen dat de directie een eigenzinnige koers vaart en de controle ontbreekt. Laten we de kans van de vernieuwing nu grijpen en het GVB echt verder brengen naar een efficint bedrijf waar de reiziger centraal komt te staan. Hopelijk zal de nieuwe topstructuur hier een aanzet toe zijn."

Wilt u meedenken over de toekomst van het GVB? www.onsgvb.nl