Opheldering over woningbouwmiljarden nodig

20 juni 2012

Opheldering over woningbouwmiljarden nodig

De SP wil opheldering over de miljarden die nu door de woningcorporaties opgebracht moeten worden voor het geblunder van woningcorporatie Vestia. SP-raadslid Remine Alberts wil weten wat de gevolgen voor Amsterdammers zijn van het reddingsplan voor Vestia. Alberts: "Door geblunder van zakkenvullers aan de top bij de Vestia, moet er nu twee miljard euro worden uitgetrokken voor een reddingsplan. Dit laat weer eens zien wat er mis is met onze woningcorporaties."

Remine Alberts)

Een deel van het geld voor het reddingsplan moet worden opgehoest door alle woningbouwcorporaties. Alberts: "Ik wil graag van het stadsbestuur weten wat de gevolgen zijn voor de Amsterdamse corporaties. Er is al sprake van een stagnerende woningbouw mede door het gebrek aan geld. Het zou een schande zijn als door het wanbeleid bij Vestia, woningbouwcorporaties niet meer kunnen doen wat ze horen te doen."

Ook is er nog een kans dat de Amsterdammers moeten meebetalen aan de redding van Vestia. Als de corporaties het geld niet kunnen opbrengen, moeten uiteindelijk ook het Rijk en de gemeenten meebetalen. Alberts: "Het is een doemscenario, maar ik wil wel graag weten hoe groot de kans is dat dit nodig is. De rekening van wanbeleid hoort niet bij een selecte groep mensen te liggen die hier geen enkele schuld aan hebben." De SP heeft het stadsbestuur om opheldering gevraagd.