Toekomstvisie Noord wordt enorme klus

22 juni 2012

Toekomstvisie Noord wordt enorme klus

De ontwikkeling van een toekomstvisie voor Amsterdam-Noord kan nuttig zijn, maar alleen als iedereen – bewoners, politici en ambtenaren – zich er met veel energie voor inzet. Dat zei SP-fractievoorzitter Daniël Peters tijdens de behandeling van de voorjaarsnotitie woensdag. "De stadsdelen zijn bedoeld om bestuur en politiek dichtbij de Amsterdammer te brengen. Het is nooit verkeerd om te investeren in een visie die bewoners met raadsleden mogen bedenken. Maar dan moeten we er wel voor de volle 100 procent tegenaan."

Het stadsdeelbestuur van Noord wil de komende anderhalf jaar ideen verzamelen onder Noorderlingen voor een toekomstvisie voor het stadsdeel tot 2030. Dat traject kost 150.000 euro. De SP is daar erg kritisch over. "Dat is een flinke som geld, zeker in tijden van bezuinigingen. Toch vinden wij het belangrijk dat die aparte groep Amsterdammers boven het IJ luid en duidelijk zijn mening kan laten horen over de toekomst van Noord", aldus Peters. Als het aan de SP ligt, worden echt duizenden inwoners van Noord bevraagd over hun ideen over onder meer wonen, opgroeien, relaxen en cultuur voor de komende achttien jaar.

Dat proces kost niet alleen geld, onder meer om bijeenkomsten te organiseren op allerlei plekken in het stadsdeel, maar vraagt ook veel inzet van deelnemers. Tien raadsleden moeten Noord vanaf september doorkruisen op zoek naar ideen voor de toekomst. Peters: "Die ideen moeten we zeker niet alleen gaan halen bij mensen die we al vaak spreken. We willen nou juist de mensen bereiken die nooit naar de raad, burgeravonden of andere politieke bijeenkomsten komen. Dat wordt goed zoeken en er mag geen half werk worden geleverd, want dan is de 150.000 euro wel weggegooid geld."