Ymere onbetrouwbaar in Van der Pekbuurt

26 juni 2012

Ymere onbetrouwbaar in Van der Pekbuurt

Ondanks enorme tegenstand van de huurdersvereniging, de gehele deelraad n betrokken monumentenorganisaties wil woningcorporatie Ymere haar sloopplannen in de Van der Pekbuurt doordrukken. SP-deelraadslid Frans Rein Jurrema is woedend over een uitgelekte nieuwsbrief van Ymere waaruit dit blijkt. Jurrema: "Ymere toont zich een onbetrouwbare partner, en dat is niet de eerste keer." De SP wil dat de deelraad een hoorzitting organiseert waar Ymere verantwoording aflegt voor haar beleid in de Van der Pekbuurt.

In de laatste nieuwsbrief van Ymere aan de bewoners van de Van der Pekbuurt staat te lezen dat een voorbeeldblok in de buurt gesloopt zal worden. Publicatie van de nieuwsbrief is op het allerlaatste moment door de directie tegengehouden. Toen was het nieuws al naar buiten gelekt. "Eerder dit jaar heeft Ymere brieven verspreid waarin gezegd werd dat bewoners hun huis uit moesten, terwijl de deelraad en het dagelijks bestuur hier niets van wisten. De woningcorporatie is toen op de vingers getikt. Deze nieuwsbrief geeft een goed beeld van de manier waarop Ymere denkt haar plannen alsnog te kunnen doordrukken," aldus Jurrema.

Gemeentelijke dienst Bureau Monumenten en Archeologie (BMA) heeft eerder vastgesteld dat de woningen die Ymere wil slopen bouwtechnisch in prima staat zijn en gaf aan niets te voelen voor sloop. Binnenkort zal de Van der Pekbuurt worden aangewezen als rijksbeschermd stadsgezicht. Bovendien is er in Amsterdam grote behoefte aan kleinere en goedkopere huurwoningen. Jurrema: "Hoe is het mogelijk dat wat eens het gemeentelijk woningbedrijf was, met de publieke opdracht goedkope maar goede woningen te bouwen voor de sociaal zwakkeren in deze stad, heden ten dage juist het tegenovergestelde doet: goedkope en goede woningen slopen om geld te kunnen maken?"