Agent naar winkel voor aangifte

13 juli 2012

Agent naar winkel voor aangifte

De SP vindt dat de politie naar bestolen winkeliers toe moet gaan om een aangifte op te nemen. Veel middenstanders nemen de moeite niet meer om van winkeldiefstal aangifte te doen. Zeker als het gaat om wat kleinere bedragen. SP-fractievoorzitter Laurens Ivens: "Vaak staat een winkelier alleen in de winkel. Aangifte doen kost tijd en dat gaat dan ten koste van de zaak. Daarom lijkt het ons goed als er een agent in de winkel langskomt om de aangifte op te nemen. Hierdoor kan de winkelier zijn zaak openhouden, wordt de kans dat de daders gepakt worden groter en kan de agent de winkelier wat veiligheidstips geven."

Laurens Ivens)

De aangiftebereidheid onder middenstanders is al lang laag. Na een aangifte wordt er in veel gevallen geen nader onderzoek verricht door de politie. Omdat het doen van aangifte wel veel moeite kost zien velen er vanaf. Twee jaar geleden stelde de SP al vragen over dit onderwerp. Toen gaf de burgemeester aan dat winkeliers aangifte kunnen doen via internet of buiten de openingstijden. Ivens: "Het lijkt er echter op dat de aangiftebereidheid nog verder is gedaald. Winkeldiefstal lijkt 'normaal' te zijn geworden. Dit is onacceptabel en daarom heb ik de burgemeester gevraagd om de politie naar de gedupeerde ondernemers toe te laten gaan. De winkeldieven moeten zich niet vrij voelen om te doen en te laten wat ze willen." De burgemeester moet binnen een maand op dit voorstel reageren.