Meer wonen, minder splitsen

12 juli 2012

Meer wonen, minder splitsen

De SP wil het splitsen van panden en daarna duur verkopen van appartementen aan banden leggen. SP-gemeenteraadslid Remine Alberts: "Een woningzoekende in Amsterdam moet tegenwoordig 12 jaar wachten. Door de maatregelen vanuit Den Haag neemt het aantal betaalbare woningen alsmaar verder af. Wij willen de mogelijkheden voor pandeigenaren om van betaalbare huurwoningen dure koopappartementen temaken beperken."

Remine Alberts)

In Den Haag is besloten dat huurwoningen in schaarstegebieden extra punten krijgen. Dit betekent dat die woningen in Amsterdam tot 130 euro per maand duurder worden. Alberts: "Hiermee wordt het voor mensen met een laag inkomen veel lastiger om een geschikte woning te vinden. Maar door deze maatregel kunnen de eigenaren van panden ook nog eens
makkelijker de woningen splitsen en verkopen. Daardoor neemt het aantal betaalbare woningen nog verder af. Wij willen juist meer betaalbare woningen en dus minder splitsen."

Voor het splitsen van panden met betaalbare woningen is een stedelijk een quotum vastgelegd waardoor dit maar beperkt mogelijk is. Door de grens te verhogen met 130 euro wordt het splitsen van meer panden beperkt. De SP zal dit in de gemeenteraad voorstellen.