SP wil gebruik van schadelijk bestrijdingsmiddel Roundup uitbannen

9 juli 2012

SP wil gebruik van schadelijk bestrijdingsmiddel Roundup uitbannen

Op aandrang van de SP gaat het stadsdeelbestuur van Nieuw-West een alternatief zoeken voor het schadelijke chemische bestrijdingsmiddel Roundup. Meerdere onderzoeken hebben aangetoond dat dit middel erg slecht voor het milieu en de volksgezondheid is. De SP in Nieuw-West is blij dat het stadsdeelbestuur hier iets aan wil doen.

Verschillende onderzoeken wijzen erop dat glysofaat, de werkzame stof in het onkruidbestrijdingsmiddel Roundup, zou kunnen leiden tot ernstige vergroeiingen bij embryo's. Ook zijn er aanwijzingen dat de stof een rol kan spelen in de ontwikkeling van kanker en mogelijk hormoonverstorend is. Daarnaast is het schadelijk voor het oppervlaktewater.

SP-deelraadslid Erik Bobeldijk: "De Tweede Kamer heeft kortgeleden besloten tot een verbod per 2018, maar waarom zou het stadsdeel hierop wachten als wij weten dat Roundup gezondheidsrisico's met zich meebrengt?" Het stadsdeel gaat nu dus al op zoek naar alternatieven met de intentie om per 2013 dit gif niet meer te gebruiken.