Stadsdeel Oost gaat armoede aanpakken

13 juli 2012

Stadsdeel Oost gaat armoede aanpakken

Het bestuur van stadsdeel Amsterdam Oost heeft maar liefst 7 armoedebestrijdingsvoorstellen van de SP overgenomen tijdens de laatste raadsvergadering van het politiek seizoen. Naar aanleiding van de armoedeavond in februari, waar zeer veel bewoners op af waren gekomen, heeft de SP een 10 punten plan opgesteld. Dit plan is grotendeels overgenomen door de raad van Oost.

Een van de plannen is het aanpakken van laaggeletterdheid. Twintig procent van de Amsterdammers kan eenvoudige brieven niet lezen en komt daardoor onnodig in de problemen. Het stadsdeelbestuur gaat nu een plan maken om dit te bestrijden. Daarnaast zijn een aantal maatregelen aangekondigd om de schuldhulpverlening beter te laten functioneren.

Kwetsbare ouderen zoals in Betondorp hebben last van regelstress door onduidelijke geldstromen in de zorg. Ze moeten veel zelf uitzoeken en regelen om ondersteuning te krijgen en dreigen door verwaarlozing in de armoede terecht te komen. Geld hiervoor wordt nu structureel ingezet voor armoedebestrijding bij ouderen. Ook gaat het stadsdeelbestuur actief vrijwilligers scholen om de ouderen te ondersteunen.

"We hebben afgelopen maanden veel acties ondernomen op het gebied van armoedebestrijding, zoals in Betondorp en bij de Flevoflats in de Indische buurt", aldus Tiers Bakker, raadslid in stadsdeel Amsterdam Oost. "En we zien langzamerhand dat de politiek inziet hoe belangrijk het is om een stevig pakket maatregelen uit te voeren om de groeiende armoede te bestrijden."