Gemeente moet Wallenkoning weren

9 augustus 2012

Gemeente moet Wallenkoning weren

In 2007 kocht de gemeente prostitutie panden van Charles Geerts voor 25 miljoen. Bij de deal werd vastgelegd dat hij geen vastgoed meer op de Wallen mocht bezitten. Nu blijkt dat Geerts via een slimme constructie toch weer panden op de Wallen in zijn bezit heeft. SP-fractievoorzitter Laurens Ivens: "Dit bewijst dat deze dure en risicovolle aanpak niet het gewenste effect heeft. Laten we proberen de situatie op de Wallen te verbeteren door mensenhandel en andere criminele activiteiten aan te pakken. Maar de gemeente moet nu echt ophouden met het opkopen van panden."

Laurens Ivens)

De SP heeft al langer kritiek op de Wallenaanpak van wethouder Asscher. Ivens: "Met het opkopen van de panden worden de zakken van de bordeelhouders gevuld terwijl de positie van de prostituees niet wordt verbeterd. Geerts lijkt de gemeente te slim af te zijn geweest. Hij heeft n miljoenen verdient aan de verkoop van zijn panden n hij kan op verschillende plekken in de stad, waaronder de Wallen, doorgaan met ondernemen. Hier moet echt geen gemeenschapsgeld meer ingepompt worden."

In 2007 kwam Geerts niet door de screening van de Wet Bibob. Dit betekende dat hij geen vergunningen van de gemeente kon krijgen naar aanleiding van een integriteitsonderzoek. Ivens: "Nu ondervindt Geerts echter geen problemen bij het verkrijgen van vergunningen. Dit is vreemd. Wij willen dat elke aanvraag van deze meneer voortaan getoetst wordt, en bovendien moet Asscher nu echt tonen dat hij geen gemeenschapsgeld heeft weggegooid door Geerts te weren van de Wallen."