Geen extra afsluitingen Oosterpark

20 september 2012

Geen extra afsluitingen Oosterpark

De SP is blij dat plannen om het Oosterpark tot vijf keer per jaar af te sluiten voor grote evenementen zijn teruggedraaid. Fractievoorzitter van de SP in Oost Meta Meijer: "Het Oosterpark moet open en toegankelijk blijven voor bezoekers dus dit is goed nieuws. Het liefst zien wij helemaal geen afsluiting van parken. Wij hebben er voor gepleit om dat alleen te doen als er goede afspraken met de buurt worden gemaakt, maar daar werden wij helaas niet in gesteund door de meerderheid van de deelraad."

Ondanks dat de deelraad dinsdagavond discussieerde over het evenementenbeleid voor het hele stadsdeel, ging de discussie in de raad vooral over het festival Appelsap. Meijer: "Wij zijn voor Appelsap, het is een leuk festival dat een culturele meerwaarde heeft voor Oost. Maar de afgelopen jaren is het festival te groot te worden zodat dit jaar het Oosterpark een weeklang dicht moest, er dure entreetickets moesten worden gekocht. Buurtbewoners en organisatie raakten van elkaar vervreemd."

Om zulke situaties in de toekomst te voorkomen riep de SP-fractie het stadsbestuur op in de toekomst meer de buurtbewoners te betrekken bij de organisatie van evenementen. Meijer: "De deelraad wil slechts een pilot uitvoeren waarin Appelsap na afloop samen met de buurt wordt gevalueerd. Wij vinden dat buurtbewoners vooraf moeten kunnen mee beslissen over wat er in hun buurt gebeurt. Op die manier kunnen buurtbewoners en organisatie op elkaar inspelen en wordt onenigheid voorkomen." Helaas was een meerderheid van de deelraad het niet met de SP eens.