Geen subsidie voor uitzendbureaus

28 september 2012

Geen subsidie voor uitzendbureaus

De SP wil dat het stadsbestuur uitzendbureaus niet via een omweg gaat subsidieren. SP-raadslid Maureen van der Pligt: "Het stadsbestuur is van plan om uitzendbureaus subsidies te geven vanuit de re-integratiegelden indien zij bijstandsgerechtigden 6 maanden aan het werk helpen. Een bizarre situatie waarin slecht omgesprongen wordt met het geld van de Amsterdammers. In plaats van mensen te belonen, krijgen uitzendbureaus een kadootje."

Maureen van der Pligt)

Er is geld over in het potje van de re-integratiegelden. Wethouder Van Es heeft nu het voorstel gedaan om de subsidieregeling ook te laten gelden als er mensen gedetacheerd worden. Op aandrang van de SP moest de wethouder erkennen dat het nu ook mogelijk wordt dat dit geld bij de uitzendbureaus belandt. Van der Pligt: "Uitzendbureaus verdienen al aan het detacheren van mensen en krijgen nu nog eens een bonus oplopend tot 4300 euro van de gemeente. Het moet toch echt niet gekker gaan worden."

Er maken minder bedrijven gebruik van de loonkostensubsidie die de gemeente Amsterdam beschikbaar stelt aan bedrijven die bijstandsgerechtigden een jaar lang in dienst nemen. Daarom wordt de regeling nu verruimd. Bedrijven mogen nu ook al bij 6 maanden 50% van het minimumloon terug vragen van de gemeente. Van der Pligt: "Het is belachelijk om uitzendbureaus hier ook gebruik van te laten maken. Ze doen gewoon hun werk, hoeven niets extra's te doen en krijgen wel subsidie. In de eerstkomende raadsvergadering op 17 oktober zal de SP dan ook een voorstel indienen om dit absurde plan van tafel te krijgen."