Conducteur op tram 5

3 oktober 2012

Conducteur op tram 5

De SP wil dat er een conducteur komt op tram 5. Het aantal zwartrijders op deze lijn is groot. Lijn 5 is een drukke tramlijn, waarvan ook veel toeristen gebruik maken. Doordat er geen conducteur is, moet de bestuurder kaartjes verkopen. Dit zorgt voor veel oponthoud en maakt dat tram 5 een trage lijn is.

Lijn 5 is n van de drie tramlijnen zonder conducteur. De tram rijdt van het Centraal Station naar Amstelveen. Een conducteur op lijn 5 kan toezicht houden en kaartjes verkopen. Daardoor kan de tram sneller doorrijden en zijn reizigers eerder op de plaats van bestemming. De aanwezigheid van een conducteur zorgt er ook voor dat het aantal zwartrijders afneemt. Meer menselijk toezicht zorgt voor meer veiligheid en het tegengaan van zakkenrollen in de tram.

Remine Alberts)

Volgens SP-raadslid Remine Alberts verdient het plan zichzelf deels terug. Alberts: "Omdat de inkomsten uit kaartverkoop toenemen en er minder trams nodig zijn om de frequentie in de dienstregeling te rijden, verdient het GVB de kosten van extra personeel deels weer terug." De SP heeft het stadsbestuur gevraagd dit plan nader uit te werken.

Update 9 oktober 2012
Volgens de politie staat lijn 5 op nummer n met 44 procent van alle diefstallen die in trams plaatsvinden. Inmiddels zijn ook PvdA en D66 positief over het plan om een conducteur op lijn 5 aan te stellen. De VVD pleit nu ook voor meer toezicht op specifieke tijden. De ondernemingsraad van het GVB is ook positief over het plan en stelt dat een vaste conducteur in een afsluitbare cabine de beste oplossing is.

Ook het GVB zelf zegt een voorstander van het SP-plan te zijn, maar vindt dat het stadsbestuur aan zet is. In december 2012 zal de SP, bij de bespreking van het plan, wethouder Wiebes verzoeken een conducteur aan te stellen op tram 5.