Laat speeltuin Oosterpark op zijn plek

27 oktober 2012

Laat speeltuin Oosterpark op zijn plek

De SP vindt de voorgenomen verplaatsing van de speeltuin en de aanleg van de vijverpartij in het Oosterpark duur en onnodig. Dat stelt de SP in een reactie op de plannen voor de aanpak van het park. SP-deelraadslid Gerard van de Molen: "Onlangs moest de buurt nog bezuinigen op speelgelegenheden terwijl er nu opeens tonnen worden uitgetrokken voor het verplaatsen van een al bestaande speeltuin."

Het stadsdeel werkt momenteel aan plannen om het Oosterpark onder handen te nemen. De SP vindt dit goed want het park is toe aan onderhoud en in de plannen wordt het oppervlak bijna verdubbeld. Hotel Arena krijgt in het plan een groot terras met vijverpartij aan het park dat het aanzien van het hotel verbetert. Daarvoor moet de speeltuin wijken en wordt het bijbehorende clubhuis gesloopt. Het is nog niet zeker wat de speeltuinvereniging er elders voor terugkrijgt.

Van de Molen is het niet eens met dit plan vanwege de hoge kosten. "Er wordt met geld gesmeten voor een onnodige verplaatsing en sloop terwijl er in de aanliggende Boerhaavebuurt onlangs al veel bezuinigd is op ruimte voor kinderen. Daar zijn door de bezuinigingen een sfeervol en kindvriendelijk ontwerp omgezet in een saai en emotieloos plein met nauwelijks speelgelegenheid." De SP stelt voor om de speeltuin voorlopig buiten nog niet weg te halen voor het terras. Het geld dat hiermee bespaard kan worden kan gebruikt worden om de rest van het Boerhaave kwartier kindvriendelijker te maken.