Politiek en bewoners in actie tegen sloop Van der Pek

5 oktober 2012

Politiek en bewoners in actie tegen sloop Van der Pek

Ymere moet luisteren naar bewoners en politiek, en niet slopen in de Van der Pekbuurt. Dat was de boodschap vrijdag tijdens een actie van zes politieke partijen, buurtbewoners en erfgoedorganisaties in de Van der Pek.

Twee weken geleden werd duidelijk dat Ymere ondanks een negatief advies van het gemeentelijk Bureau Monumenten en Archeologie en tegen de zin van bewoners en erfgoedorganisaties een eerste proefblok in de Van der Pekbuurt wil gaan slopen. Ook uitdrukkelijke verzoeken van het Dagelijks Bestuur van Amsterdam-Noord en een meerderheid van de partijen in de deelraad om niet te slopen, legde de corporatie naast zich neer. Omdat de sloop door het stadsdeel niet tegen te houden is, zolang Ymere belooft woningen terug te bouwen op het perceel van het gesloopte blok, sloegen verschillende partijen de handen ineen en besloten gezamenlijk actie te voeren in de buurt.

PvdA, GroenLinks, SP, Leefbaar Noord, Belangen Partij Noord en de Boven Y Partij claimden symbolisch het dichtgespijkerde blok aan de Van der Pekstraat door het te behangen met een spandoek en vlaggen. Ook leden van de erfgoedorganisaties Bond Heemschut en het Cuypersgenootschap steunden de actie. Buurtbewoners en voorbijgangers werd gevraagd een handtekening te zetten tegen de sloopplannen, waaraan zij in groten getale gehoor gaven. In een uur werden honderd handtekeningen opgehaald.

Wat SP-fractievoorzitter Daniël Peters betreft was deze actie het begin van meer protesten tegen de opstelling van Ymere. "Het is ongehoord dat een plan waar de samenleving zo duidelijk 'nee' tegen zegt, toch wordt doorgedrukt door een corporatie. Die sloop kan niet doorgaan, want niemand wil het. Ymere moet een keer gaan luisteren."