SP eist verbetering positie huurders bij splitsing

30 oktober 2012

SP eist verbetering positie huurders bij splitsing

De SP in Oost wil dat er meer wordt gedaan voor huurders die te maken krijgen met splitsing, het ombouwen van een huis om er meerdere woningen van te maken. De SP komt tot deze conclusie naar aanleiding van een stroom van klachten van bewoners van het stadsdeel. Deelraadslid van de SP Tiers Bakker: "De gedragscode die is ingesteld werkt niet. Het stadsdeel moet daarom meer opkomen voor de positie van huurders. Die zijn door splitsingen nog steeds veel te vaak de dupe van slechte renovaties en overlast van werkzaamheden en blijven zitten met een slechte en kleine woning."

Enkele jaren geleden werd in Amsterdam een gedragscode ingesteld om het splitsen van huizen en appartementen in goede banen te leiden. Hierin staat hoe de omgang van de eigenaar met de huurders hoort te verlopen wanneer een eigenaar een huis wil ombouwen en verdelen in meerdere woningen. Ondanks deze gedragscode is de SP vanaf de invoering overspoeld met klachten van huurders en zijn op verschillende plekken in het stadsdeel zoals in de Javastraat, Sumatrastraat en in de Bankastraat, huurders afgelopen jaren zwaar in de problemen gekomen.

De SP constateert daarom dat de praktijk in stadsdeel Oost uitwijst dat de gedragscode de problemen die huurders rond splitsen ervaren niet heeft verminderd. Bakker: "Het stadsdeel werkt onzorgvuldig en de handhaving is ver onder de maat. Hier moet echt iets aan gebeuren. Daarom eisen wij dat de regels die er zijn eindelijk nageleefd worden en dat het stadsdeel zich inspant de positie van bewoners te verbeteren."