Spoedaanvraag monumentenstatus blokken Van der Pekbuurt

29 oktober 2012

Spoedaanvraag monumentenstatus blokken Van der Pekbuurt

De mede door de SP geïnitieerde actie voor behoud van de karakteristieke en betaalbare woningen in de Van der Pekbuurt begint haar vruchten af te werpen. Het stadsdeelbestuur heeft een spoedaanvraag in behandeling genomen tot instelling van de monumentenstatus voor de twee woonblokken die binnenkort zouden worden aangepakt. Van die twee blokken zou er één gesloopt worden en het andere gerenoveerd.

De spoedaanvraag voor de monumentenstatus is afkomstig van de Erfgoed en Monumentenorganisaties Heemschut, Cuypersgenootschap en Monumenten Amsterdam-Noord. SP-deelraadslid Frans Rein Jurrema is verheugd: "De meerderheid in de deelraad Noord wil de sloop van de panden in de van der Pekbuurt voorkomen. Ook probeert wethouder Freek Ossel van de centrale stad Ymere in gesprekken op betere gedachten te brengen. Deze gesprekken stoppen echter het proces van de aanvraag van de omgevingsvergunning niet. De spoedaanvraag tot monumentenstatus vertraagt de verlening van de vergunning in ieder geval. Het is mogelijk dat de kansen voor de van der Pek nu keren."

De commissie voor Welstand en Monumenten moet nu deze aanvraag van de monumentenstatus beoordelen. Tijdens de behandelduur hiervan zijn de woningblokken alvast beschermd. Dit betekent voor Ymere dat zij de plannen moet aanpassen aan de strengere regels die voor monumenten gelden. Jurrema: "Aanvankelijk hoefde Ymere zelfs geen sloopvergunning aan te vragen voor het pand dat de corporatie in retrostijl nieuw wilde bouwen. Nu wel, en in de brief van stadsdeelbestuur staat dat die sloopvergunning geweigerd kan worden."

De SP wil graag de druk op de ketel houden door iedereen de gelegenheid te geven een handtekening te zetten ter behoud van dit karakteristieke stukje Amsterdam Noord. Inmiddels is dat door ruim 450 mensen digitaal en nog eens 250 mensen op papier gedaan. Sluit je ook aan en onderteken de petitie: http://petities.nl/petitie/geen-sloop-van-der-pekbuurt.