Spoeddebat noodhulp vluchtelingenkamp Osdorp

1 oktober 2012

Spoeddebat noodhulp vluchtelingenkamp Osdorp

De SP heeft voor komende donderdag een spoeddebat aangevraagd met burgemeester Van der Laan om te spreken over noodhulp voor de uitgeprocedeerde asielzoekers die in een tentenkamp in Osdorp verblijven. SP-fractievoorzitter Laurens Ivens: "Er zijn mensen in onze stad die hard hulp nodig hebben omdat ze noodgedwongen op straat verblijven zonder stromend water en toilet. Deze erbarmelijke en riskante hyginische situatie kan een bedreiging zijn voor hun gezondheid. Elk mens verdient een waardige behandeling in Nederland, ook als je op gedwongen uitzetting aan het wachten bent."

Vorige week dinsdag zette een groep van 20 tot 30 mannen en vrouwen een kamp op bij de voormalige Lucasschool aan de Notweg in Osdorp. Veel van deze mensen zijn uitgeprocedeerde asielzoekers die uitgezet zullen gaan worden. In de tussentijd is er echter voor hen nergens plek. Naast een praktische verblijfplaats is het tentenkamp ook een aanklacht tegen het kille asielbeleid die deze mensen aan hun lot overlaat zonder menswaardig afscheid te gunnen.

Laurens Ivens)

Ivens is bij het kamp gaan kijken en geschrokken van de situatie. "Er is geen fatsoenlijke sanitaire voorziening. Douches zijn er niet en het toilet bestaat uit een gat in de grond met een aantal stukken hout er omheen. Ook zijn de tenten onvoldoende bestand tegen de regen. Daar komt bij dat dit alles plaatsvindt in een buurt die het al niet makkelijk heeft. Er werd de afgelopen tijd juist hard gewerkt om meer samenhang in de buurt te creren, maar dit werkt natuurlijk averechts. Veel buurtbewoners helpen de asielzoekers, maar een langdurig tentenkamp kan ook leiden tot een grimmige sfeer. Daarom is het nodig dat de gemeente snel deze mensen gaat helpen."

Ivens: "Het Rijk keert deze mensen de rug toe met alle gevolgen van dien. Maar ook creert ze hiermee een maatschappelijk probleem. Een probleem dat nu in Amsterdam zichtbaar wordt. Dit kunnen wij niet negeren. We hebben het daarbij niet over de vraag of deze mensen in Nederland mogen blijven of niet; dat is een zaak van Den Haag. Maar wel hebben we het over de menselijke waardigheid die voor iedereen zou moeten gelden, waaronder een goede hyginische situatie zowel voor de asielzoekers als voor de buurtbewoners. Toiletten, schoon water en het ophalen van afval horen hierbij. In het tentenkamp of wellicht op een betere locatie zoals wellicht tijdelijke opvang in bijvoorbeeld een leegstaand kantoorpand totdat terugkeer naar het thuisland mogelijk is."