Weggeven kunstcollectie Oost kortzichtig besluit

3 oktober 2012

Weggeven kunstcollectie Oost kortzichtig besluit

SP-duoraadslid Peter Kwint wil van het stadsbestuur weten wat het vindt van het voornemen van stadsdeel Oost om een kunstcollectie ter waarde van 4 miljoen voor een euro weg te geven. "Jarenlang is er gemeenschapsgeld gestoken in de collectie van het Centrum voor Beeldende Kunst. Nu dreigt het weggegeven te worden aan een particuliere partij. Zonde van het geld en van de kunst. Ik wil weten of de wethouder in kan grijpen of dat de gemeente in het verleden een waardeloze deal heeft gesloten."

In 1997 kreeg het toenmalige stadsdeel Oost de collectie – met onder meer werken van Erwin Olaf en Jeroen Henneman – onder voorwaarden in beheer van de gemeente. Deze collectie wordt nu beheerd door het CBK. Deze instelling organiseert allerhande culturele activiteiten, mensen kunnen er kunstwerken lenen en er wordt ruimte gecreerd voor exposities van beginnende kunstenaars. Voorwaarde van de overdracht in 1997 was dat het stadsdeel zorg zou dragen voor het beheer en het onderhoud van deze collectie.

Oost wil het CBK nu privatiseren biedt daarbij de kunstcollectie voor n euro te koop aan. Kwint: "Ik wil van het stadsbestuur weten hoe dit zit. Houdt Oost zich niet aan de voorwaarde waaronder ze de collectie destijds hebben gekregen? Of heeft de gemeente destijds een slechte deal gesloten? Als je spullen uitleent aan iemand die er niet goed mee om gaat, dan moet je je spullen terugvragen. Dan heb ik liever dat deze collectie – als het stadsdeel niet ingrijpt – teruggaat naar het Stedelijk. Dan blijft het tenminste toegankelijk voor alle Amsterdammers."