Zorg voor onderdak voor bewoners tentenkamp Osdorp

17 oktober 2012

Zorg voor onderdak voor bewoners tentenkamp Osdorp

De SP heeft het stadsdeel Nieuw-West opgeroepen onderdak te regelen voor de uitgeprocedeerde asielzoekers die verblijven in het tentenkamp aan de Notweg. SP-fractievoorzitter in Nieuw-West Chris Schaeffer: "Dit duurt al veel te lang. Het wordt steeds kouder en natter en het is onacceptabel dat deze mensen in deze omstandigheden in tenten op een schoolplein moeten leven."

Al sinds het tentenkamp twee weken geleden werd opgezet, heeft de SP opgeroepen om iets te doen voor de mensen in het kamp. Toen zei stadsdeelvoorzitter Baâdoud niets te kunnen doen omdat het de verantwoordelijkheid van het stadsdeel is. Deze week stelde Baâdoud in een uitzending van 1vandaag dat de situatie ook hem bijzonder pijn doet, er erg mee zit en naar huis gaat met de gedachte aan de erbarmelijke omstandigheden waarin deze mensen moeten leven. In de tussentijd is er voor de mensen in het kamp nog steeds geen oplossing gevonden.

De SP wil dat er nu snel iets gaat gebeuren. Schaeffer: "Wij roepen Baâdoud nu op om de mensen in het kamp boven de Haagse regels en een onwillige en hardvochtige minister te stellen. Het gaat hier om mensen en de situatie wordt met de dag meer mensonwaardig."

Helaas legde het stadsdeelbestuur de oproep naast zich neer en wees het de vinger naar de centrale stad en Den Haag. Schaeffer: "Het stadsdeelbestuur wijs naar de gemeente en de gemeente wijst naar Den Haag. Ondertussen is er nog steeds geen oplossing. Tot hoe hoog moet de nood stijgen voor er wat gedaan wordt voor deze mensen?"