Na zes jaar zeuren kleine zege voor transparantie

4 december 2012

Na zes jaar zeuren kleine zege voor transparantie

Niet iedereen zal er een politieke overwinning in zien, maar de SP is er blij mee: na bijna zes jaar aandringen worden vanaf deze week eindelijk de schriftelijke vragen die partijen in de deelraad stellen aan de wethouders openbaar voor de inwoners van Noord. SP-fractievoorzitter Daniël Peters: "Op 24 april 2007 deed ik voor het eerst het voorstel om alle uitingen van de deelraad, en in de eerste plaats de schriftelijke vragen n antwoorden daarop, op internet te publiceren. Met de lancering van de nieuwe website van Amsterdam-Noord op 4 december is dat eindelijk een feit."

De SP snapt dat het publiceren van schriftelijke raadsvragen en de antwoorden van het bestuur daarop niet voor iedereen een halszaak is, maar Peters wil het zeker niet onbelangrijk noemen. "Het gebruik van alle instrumenten die de deelraad tot zijn beschikking heeft, was altijd te vinden op noord.amsterdam.nl. Als een partij een motie indiende of mondelinge vragen stelde, was dat te vinden in de openbare verslagen van de raadsvergaderingen. Maar schriftelijke vragen, geen onbelangrijk instrument voor raadsleden, werden niet gepubliceerd", aldus Peters. En dat was onhandig omdat schriftelijke vragen vaak het gevolg zijn van klachten van burgers in Noord. "Tot twee jaar geleden was het zo dat je de antwoorden op schriftelijke vragen op papier kreeg waarna je ze moest kopiren of scannen om ze door te sturen naar betrokkenen. Nu kunnen we die mensen gelukkig gewoon doorverwijzen naar de website van het stadsdeel", zegt de verheugde SP-fractievoorzitter. "Ik heb er echt ieder jaar om gezeurd, ik ben blij dat dat nu niet meer hoeft."