Offensief tegen illegale kamerverhuur

18 december 2012

Offensief tegen illegale kamerverhuur

De SP wil dat het stadsdeelbestuur een offensief inzet tegen illegale kamerverhuur. Steeds meer vastgoedeigenaren bouwen woningen om tot studentenhuizen zonder dat ze zich daarbij houden aan de regels voor brandveiligheid en maximale huurprijzen. Fractievoorzitter in Centrum Nelly Duijndam: "Illegale kamerverhuur gaat meestal gepaard met uitbuiting van bewoners. Wij roepen het stadsdeel op tot een offensief hiertegen en wij willen dat het stadsdeel extra handhavers inzet die meer gaan beboeten."

De laatste tijd is in Amsterdam de ontwikkeling gaande dat steeds meer woningen kamergewijs worden verhuurd, bijvoorbeeld aan studenten. Officieel zijn er regels voor kamergewijze verhuur waarin ook is vastgelegd wat een kamer maximaal mag kosten. Deze regels worden echter massaal genegeerd en veelal worden huren tussen de 450 en 600 gevraagd per kamer. Omdat een woning vaak 4 a 5 kamers telt, brengt dat al gauw 2000 op, een bedrag dat met reguliere verhuur vaak niet verdiend kan worden. Duijndam: "Vanwege de woningnood zijn veel studenten blij dat ze op deze manier een kamer kunnen vinden, maar het is natuurlijk wel een vorm van uitbuiting door de huisbazen. De woningnood moet opgelost worden door meer te bouwen en door leegstaande kantoren om te bouwen, daar roepen wij de stad en corporaties ook toe op. Maar illegale verhuur is geen oplossing."

Volgens Duijndam kan en moet dit probleem aangepakt worden: "Onlangs zagen we dat een vastgoedeigenaar in stadsdeel West een megaboete kreeg voor deze illegale praktijken, dus waar wacht men in Centrum nog op? Wij stellen voor dat waar vastgoedeigenaren kamergewijs verhuren, ze zich ook aan de bijbehorende regels gaan houden en dat het stadsdeel een offensief inzet tegen de overtredende vastgoedeigenaren. Zo lang de huiseigenaren hun gang kunnen gaan worden er bewoners uitgebuit."