Steun de vrijwilligers: bezuinig op vergoedingen deelraad

4 december 2012

Steun de vrijwilligers: bezuinig op vergoedingen deelraad

De SP in West wil dat de deelraad op zichzelf bezuinigt zodat er extra geld kan worden genvesteerd in vrijwilligers en buurthuizen. Deelraadslid Gabi Choma: "Er zijn zoveel mensen die zich vrijwillig inzetten voor ons stadsdeel. Zij kunnen best wat meer ondersteuning van het stadsdeel gebruiken. Als de deelraad iets minder gul is naar zichzelf is dat mogelijk."

Elk deelraadslid krijgt maandelijks een vergoeding voor het raadslidmaatschap van ongeveer 1500,-. Door de maandelijkse vergoeding voor deelraadsleden met 20 procent te verlagen kan zo’n 130.000,- per jaar worden bespaard. Daarnaast krijgen de fracties uit de deelraad een budget om uit te geven aan onkosten en ondersteuning voor de fractie. De fracties in West hebben een veel groter fractiebudget dan in andere stadsdelen gebruikelijk is. Als het stadsdeel op het stedelijke gemiddelde gaat zitten kan nog eens minstens 130.000,- worden bespaard. Als het aan de SP ligt wordt dat geld genvesteerd in ondersteuning van vrijwilligers en buurthuizen. Hiermee ondersteunt de SP de aanbeveling van de Conferentie Werkgroep Welzijn om voor de verschillende buurtinitiatieven een eigen plek te bieden.

Volgens de SP moet het voor de deelraad geen probleem zijn om op zichzelf te bezuinigen. Choma: "De politici van West zorgen uitzonderlijk goed voor zichzelf. Wat ons betreft wordt het voor de deelraad allemaal wat soberder zodat we meer geld vrijmaken voor de vrijwilligers en de buurten van het stadsdeel."