Excuses van stadsbestuur aan cliëntenraad DWI

11 januari 2013

Excuses van stadsbestuur aan cliëntenraad DWI

Op aandringen vanuit de SP stuurt de wethouder werk en inkomen een brief met excuses naar de cliëntenraad van de Dienst Werk en Inkomen (DWI) over de uitlatingen van de directie richting die cliëntenraad.

SP-raadslid Maureen van der Pligt: "Onlangs had de directie van de DWI de cliëntenraad laten weten dat het niet gewenst was als die cliëntenraad zich zou uitlaten over politiek beladen onderwerpen. Dit terwijl de cliëntenraad een onafhankelijk orgaan is dat is opgericht om de gemeenteraad en het stadsbestuur advies te geven. Onacceptabel dat de directie van de DWI de cliëntenraad op deze manier probeert te intimideren."

Verantwoordelijk wethouder Van der Burg was het hiermee roerend eens en zegde op aandringen van de SP toe om namens het stadsbestuur en de raad excuses aan te bieden aan de cliëntenraad. Ook zal hij deze kwestie bij zijn volgende overleg met de directeur op de agenda zetten. Van der Pligt is blij dat er excuses worden aangeboden: "het kan echt niet dat een onafhankelijke cliëntenraad die de raad en het college advies geeft voorgeschreven krijgt van een topambtenaar waar ze wel en niet over mogen praten. Het is belangrijk dat de cliëntenraad onafhankelijk is en blijft en goed zijn werk kan doen"