Amsterdam eist een goede treinverbinding met Brussel

13 maart 2013

Amsterdam eist een goede treinverbinding met Brussel

Amsterdam en omliggende gemeenten willen dat er weer een rechtstreekse intercityverbinding komt tussen Amsterdam en Brussel. Deze verbinding is komen te vervallen toen de Fyra wegens disfunctioneren van het spoor is gehaald. SP en GroenLinks vinden het van belang voor de stad en de Amsterdamse regio dat reizigers weer snel naar Brussel kunnen zonder overstap in Den Haag. Het voorstel van deze twee partijen werd omarmd door de stadsregio.

De SP en GroenLinks willen voorkomen dat reizigers ervoor kiezen om met de auto naar Brussel te reizen. Vanwege de komst van de Fyra is eind 2012 de Beneluxtrein opgeheven. Maar na de problemen met de Fyra is er geen rechtstreekse verbinding meer teruggekomen. SP en GroenLinks zijn bang dat de overstap en langere reistijd treinreizigers zal ontmoedigen. Daarom zullen de bestuurders van Amsterdam en omgeving bij de minister gaan pleiten voor een rechtstreekse verbinding met Brussel.