Baliepersoneel beter betrokken bij bezuinigingen

8 maart 2013

Baliepersoneel beter betrokken bij bezuinigingen

Op verzoek van de SP wordt het Amsterdamse baliepersoneel beter betrokken bij de enorme bezuinigingen op de dienstverlening. SP-fractievoorzitter Laurens Ivens: "Er moet binnen de gemeente jaarlijks 13 tot 17 miljoen op de dienstverlening bezuinigd worden. Een fors bedrag met grote gevolgen voor alle medewerkers. Vaak weten zij het beste waar besparingen handig te realiseren zijn. Op mijn verzoek gaat wethouder Van der Burg er voor zorgen dat hun bezuinigingsvoorstellen serieus genomen gaan worden."

De gemeente staat voor een enorme bezuinigingsopgave, waarvan een deel opgebracht moet worden door te snijden in de dienstverlening. Zo wordt het aantal gemeentelijke loketten in de stad fors teruggebracht en gebundeld in de zeven stadsdeelkantoren. Hierdoor zou de gemeente efficiënter moeten gaan werken en kunnen een kleine 200 banen verdwijnen.

Ivens: "Erg ingrijpend is dit voor de medewerkers die dit zal treffen. Laten we strijden voor een goed sociaal plan voor hen en vooral ook luisteren naar goede ideen van de werkvloer over hoe de bezuinigingsdoelen het beste behaald kunnen worden. Dat verdienen de medewerkers en daarnaast moet de dienstverlening aan de Amsterdammers niet gaan lijden onder de bezuinigingsdrift. Gelukkig deelt de wethouder deze opvatting."