Kamerleden brengen nacht door in de Vluchtkerk

6 maart 2013

Kamerleden brengen nacht door in de Vluchtkerk

Kamerleden Linda Voortman (GroenLinks), Jol Voordewind (ChristenUnie) en Sharon Gesthuizen (SP) zullen in de nacht van 9 op 10 maart uit solidariteit met de daar verblijvende vluchtelingen overnachten in de Amsterdamse Vluchtkerk. Dit doen zij uit protest tegen het Nederlandse asielbeleid.

"Veel kwetsbare vreemdelingen worden aan hun lot overgelaten. Waar het Nederland niet is gelukt ze uit te zetten, mogen vreemdelingen dit vanaf de straat zelf proberen. Dat gaat uiteraard niet en opvang is daarom hard nodig," aldus de drie volksvertegenwoordigers.

Na de ontruiming van de tentenkampen aan de Notweg in Amsterdam en het Malieveld in Den Haag kwamen tientallen ongedocumenteerden alsnog op straat terecht. Wegens de kou mogen zij de komende tijd nog in de kerken in Amsterdam en Den Haag waar zij hun heenkomen hebben gezocht verblijven. Wat er daarna met deze mensen zal gebeuren is onduidelijk. De drie oppositiepartijen vinden de situatie zeer onwenselijk en willen zelf de gevolgen van het Nederlandse beleid aan den lijve ondervinden.

De vluchtelingen worden ondersteund door verschillende organisaties, waaronder Kerken in actie en Recht op bestaan. "We zijn erg blij met dit soort particuliere initiatieven, maar eigenlijk moeten die niet nodig zijn. Het Rijk moet zorgen voor deugdelijke opvang en daar zal een groot deel van de oppositie om blijven vragen," zeggen Voortman, Voordewind en Gesthuizen. Zij hopen met hun actie de schrijnende situatie voor de groep mensen in ons land die nergens heen kan maar ook geen recht krijgt om hier te blijven nogmaals duidelijk te maken.

Op 13 maart debatteert de Tweede Kamer met staatssecretaris Teeven over de problematiek. De drie fracties zullen zich dan samen hard maken voor een humane oplossing die volgens hen gezocht moet worden in het uitbreiden van het buitenschuldcriterium, waarmee vreemdelingen die niet kunnen terugkeren alsnog een verblijfsvergunning krijgen.