Verstandelijk beperkte jongen na week cel weer vrij

13 maart 2013

Verstandelijk beperkte jongen na week cel weer vrij

Na een week te hebben vastgezeten is een verstandelijk beperkte jongen weer vrijgelaten uit de gevangenis. De jongen werd opgepakt op weg van zijn naschoolse dagbesteding naar huis nadat zijn taxibusje werd aangehouden door een motoragent. Hij beschikte niet over een verblijfsvergunning. SP-raadslid Maureen van der Pligt heeft zich hard ingezet om de jongen vrij te krijgen. Van der Pligt: "Het is schandalig dat deze jongen zo lang opgesloten is geweest vanwege zijn verblijfsvergunning, terwijl hij een verstandelijke beperking heeft. Ik dacht dat we in een beschaafd land woonden."

Terwijl de jongen op weg was van zijn naschoolse dagbesteding werd het busje waarin hij zat aangehouden toen het in een straat reed waar dat niet mocht. Toen bleek dat de jongen geen verblijfsvergunning had, is hij meegenomen naar het politiebureau. Daarna werd hij doorgestuurd naar de gevangenis waar hij vijf dagen lang geen contact mocht hebben met zijn familie. De jongen woont al 8 jaar in Nederland, maar heeft geen verblijfsvergunning omdat zijn ouders die nooit voor hem hadden aangevraagd. Deze had hij in het verleden wel kunnen krijgen. Onder druk van onder meer de SP is de jongen vrijgelaten uit de gevangenis, maar nu hangt hem alsnog wel uitzetting boven het hoofd.

De SP is verbolgen over de gang van zaken en vraagt het stadsbestuur om opheldering hierover. Daarnaast wil de SP dat het stadsbestuur er bij de landelijke politiek op aandringt dat er een protocol bij de politie en IND komt voor de omgang met mensen met een verstandelijke beperking. Van der Pligt: "Opsluiting in de gevangenis is ontzettend traumatiserend voor iemand met een verstandelijke beperking, al helemaal wanneer contact met familie niet wordt toegestaan. Wij willen weten hoe dit heeft kunnen gebeuren en dat er maatregelen worden getroffen zodat dit in de toekomst voorkomen kan worden."