Wallenaanpak niet voor rekening huurders Stadgenoot

11 maart 2013

Wallenaanpak niet voor rekening huurders Stadgenoot

Door onrendabele investeringen op de Wallen dreigt een dochteronderneming van woningcorporatie Stadgenoot (NV Stadsgoed) failliet te gaan. SP-fractievoorzitter Laurens Ivens: "Huurders mogen niet de dupe worden van de geldverkwistende plannen van voormalig wethouder Asscher. De miljoenen waarmee louche ondernemers zijn uitgekocht mogen niet ten koste gaan van het onderhoud aan sociale huurwoningen."

De zorgen die de SP vorig jaar had lijken toch de waarheid te worden. Ivens: "In antwoord op mijn vragen beweerde het stadsbestuur toen dat NV Stadsgoed een gezond bedrijf is. Ik ben benieuwd waar de burgemeester dit op baseerde, want hij is wel erg snel ingehaald door de werkelijkheid. Ik hoop dat het stadsbestuur nu de oogkleppen afdoet en ziet dat het opkopen van de ramen op de Wallen de samenleving meer kost dan oplevert."

De bejubelde aanpak van de huidige minster van Sociale Zaken kraakt al langere tijd. Ivens: "Vooral de malafide ondernemers die hun vastgoed zo voor een leuk bedrag konden verkopen hebben baat bij de aanpak. De ondernemers op de Wallen wordt op basis van willekeur vergunningen ontnomen en de vermindering van het aantal ramen maakt de werkomstandigheden van de prostituees niet bepaald beter. Het wordt tijd voor effectiever Wallenbeleid, en dan natuurlijk niet voor rekening van de huurders."