Behoud Bijlmerbajes voor werkgelegenheid en veiligheid

11 april 2013

Behoud Bijlmerbajes voor werkgelegenheid en veiligheid

De SP roept burgemeester Van der Laan op om kenbaar te maken aan VVD-staatssecretaris Teeven dat zijn plan om 3 gevangenissen in Amsterdam te sluiten onverstandig en onwenselijk is. SP-fractievoorzitter Laurens Ivens: "Voor de werkgelegenheid en de veiligheid is het geen goede zaak als de Bijlmerbajes, Penitentiaire Inrichting Havenstraat en De Tafelbergweg gaan sluiten. Zo'n duizend mensen zullen hierdoor rechtstreeks op straat komen, maar ook leveranciers en servicebedrijven zullen hierdoor werkgelegenheid verliezen. Daarnaast is het voor de veiligheid van de stad erg ongewenst als veel meer gevangenen voortaan alleen door een enkelband bewaakt zullen worden."

De staatssecretaris is van plan om de komende jaren tientallen gevangenissen te sluiten. De drie Amsterdamse gevangenissen staan ook op deze lijst. De locatie aan de Havenstraat zou al in 2014 gesloten moeten worden, die aan de Tafelbergweg en de Bijlmerbajes in 2016. Door de bezuinigingen komen er meer gedetineerden samen in een cel, worden programma's versoberd en zal er een heel aantal met een enkelband thuis komen te zitten. Dit zal negatieve gevolgen hebben voor de gevangenen die minder goed voorbereid terug zullen keren in de samenleving. Daarnaast zijn er grotere risico's voor de samenleving omdat het mogelijk is om met een enkelband te rommelen bijvoorbeeld door hem door te knippen. Ivens: "Door deze bezuiniging wordt onze stad minder veilig. Het zou de burgemeester sieren als hij dit probeert te voorkomen."

De burgemeesters in Almelo, Breda, Enschede, Heerhugowaard, Leiden en Maastricht hebben eerder al aangegeven dat zij grote bezwaren hebben bij het plan om gevangenissen in hun gemeenten te sluiten. Ivens: "Ik roep de burgemeester van Amsterdam op om zich aan te sluiten bij deze collega's en op te komen voor de gevangenen, de werkgelegenheid en de veiligheid in Amsterdam." De komende weken zal de SP ook met het personeel van de gevangenissen spreken om van de deskundigen te horen wat deze sluiting exact voor gevolgen zal hebben.