Betere afspraken markt en winkeliers Sierplein

3 april 2013

Betere afspraken markt en winkeliers Sierplein

Op aandringen van de SP ondersteunt het stadsdeel de winkeliers en de marktkooplieden van het Sierplein bij het maken van betere afspraken. Op die manier kan voorkomen worden dat markt en de winkels elkaar wegconcurreren en uiteindelijk het Sierplein leeg komt te staan. SP-deelraadslid in Nieuw-West Erik Bobeldijk: "Wij vinden het belangrijk dat er goede voorzieningen zoals winkels blijven op buurtniveau. Bij een leegstaand winkelcentrum is niemand gebaat."

Na drie jaar proefdraaien is sinds maart de markt op het Sierplein een reguliere markt geworden. De SP bracht onlangs een bezoek aan het plein en sprak met veel winkeliers. Hieruit bleek dat veel winkeliers de markt als een succes zien, maar dat er ook een aantal winkeliers niet blij is met de markt. Er was kritiek op het ontbreken van goede afspraken over de producten die er op de markt worden aangeboden. Door de concurrentie van de markt verleist een aantal winkels veel klanten en verlaten zij mogelijk het plein in de toekomst. Daardoor kunnen bewoners straks mogelijk geen boodschappen meer doen bij de kleinere speciaalzaak, zoals de groenteboer, de bloemist, de bakker of de kaasboer.

De SP denkt dat met betere afspraken tussen de markt en de winkeliers, deze winkels en de markt prima naast elkaar kunnen bestaan, zonder elkaar te verjagen. Daarom vroeg de SP het stadsdeelbestuur om beide partijen bij elkaar te brengen met als doel dat ze betere afspraken maken over de aangeboden producten. Het stadsdeelbestuur zei dit te doen. Zij heeft hiervoor een winkelstraatmanager aangesteld. Bobeldijk: "Ik ben tevreden dat dit wordt opgepakt en hoop dat dit tot goede resultaten leidt. De SP zal hierover contact houden met de winkeliers."