Geen extra verhoging zwembadtarieven

24 april 2013

Geen extra verhoging zwembadtarieven

De SP vindt het onbegrijpelijk dat het stadsdeel de kaartjes voor stadsdpashouders - minima en 65-plussers - voor een bezoek aan het Floraparkbad de komende twee jaar 45 procent duurder wil maken. SP-fractievoorzitter Daniël Peters: "Deze tariefswijziging treft een groep die de SP niet treffen wil. Het levert het stadsdeel maar 800 euro per jaar extra op. Bij dergelijke kleine bedragen kun je niet van een noodzaak spreken. Wij zijn zeker van plan die verhoging tegen te houden."

Het dagelijks bestuur van Amsterdam-Noord heeft vorige week besloten de korting voor stadspasgebruikers in twee jaar te verlagen van 44 procent naar 20 procent. Dat betekent dat een kaartje voor hen in totaal een euro duurder wordt, terwijl reguliere bezoekers in twee jaar slechts 10 cent meer gaan betalen. Navraag door de SP bij wethouder Kees Diepeveen (GroenLinks) in de deelraadsvergadering van woensdag wees uit dat in 2012 in totaal 1588 stadspashouders een los kaartje hebben gekocht voor het Floraparkbad. "Als die aantallen de komende jaren ongeveer gelijk blijven, dan hebben we komend jaar 800 euro en het jaar erop 1600 euro nodig. Dat gaan we zeker vinden in de begroting van het stadsdeel, zelfs in tijden van bezuiniging."

Het zwembad in Noord is meer dan veertig jaar oud en wordt binnenkort gesloopt. De werkzaamheden voor de bouw van een nieuw zwembad zijn al begonnen. Peters: "Ook die situatie rechtvaardigt nou niet echt een grote verhoging van de tarieven. Het buitenbad is de komende seizoenen zelfs niet eens open. Daarom stellen wij voor dit besluit weer te schrappen."