Scholen mogen leerlingen niet weigeren vanwege Citoscore

18 april 2013

Scholen mogen leerlingen niet weigeren vanwege Citoscore

De wethouder onderwijs is het met de SP eens dat scholen geen leerlingen mogen weigeren omdat ze mogelijk extra ondersteuning nodig hebben of niet hoog zullen scoren op de Citotoets. De angst van de SP dat scholen dit zouden doen omdat ze worden afgerekend op basis van behaalde Citoscores lijkt de waarheid te worden. SP-gemeenteraadslid Maureen van der Pligt: "Wij hebben ons altijd verzet tegen deze zogenaamde Asschernorm. Dit leidt tot selectie aan de poort en dus tot toenemende segregatie. Ik ben blij dat wethouder Hilhorst heeft gezegd dat hij dit ook onacceptabel vindt en er iets aan gaat doen."

Onlangs verklaarde de voorzitter van de Amsterdamse schoolbesturen in de Volkskant dat het weigeren van leerlingen al gaande is in Amsterdam. Volgens hem worden leerlingen die extra (taal)ondersteuning nodig hebben door een aantal, vooral kleinere, schoolbesturen geweigerd. Hij wilde echter niet zeggen om welke scholen het gaat. Hilhorst heeft nu toegezegd, na aandringen van de SP, dat hij uit zal gaan zoeken welke scholen dit doen en ze hierop aan te spreken.