Voorkom verder oplopen van wachttijd voor huurwoning

19 april 2013

Voorkom verder oplopen van wachttijd voor huurwoning

De SP wil dat het stadsbestuur voorkomt dat de wachtlijsten voor sociale huurwoningen nog verder oplopen dan de huidige 11,5 jaar. De gemeente moet daarom een stokje steken voor de introductie van loting bij het toewijzen van een woning. Gemeenteraadslid Remine Alberts: "Het toewijzen van woningen op basis van inschrijfduur betekent voor iedereen lang wachten maar is wel eerlijk. Door te loten kunnen mensen die een half jaar ingeschreven staan een woning krijgen terwijl een gezin dat er al 11 jaar op wacht gepasseerd wordt. Ik noem dit voordringwoningen en vind het een systeem van willekeur."

De woningbouwcorporaties willen in de toekomst zo'n 15% van alle sociale huurwoningen verdelen via een lotingsysteem. Dit zeggen zij te doen omdat mensen met een korte inschrijftijd soms wel dringend behoefte hebben aan een woning. Alberts: "Maar dat kan net zo goed gelden voor de mensen die al heel lang wachten en door dit systeem nog langer moeten wachten. Immers, alle huizen die verloot worden, gaan niet naar de mensen die daar het langst op wachten. Voor urgente gevallen zoals medische noodzaak of een scheiding is er altijd al de mogelijkheid om met voorrang een woning toegewezen te krijgen. Bovendien zal loting een vermoeden van vriendjespolitiek in de hand werken omdat loting niet transparant is."

Vorig jaar heeft woningbouwcorporatie Ymere een onderzoek gedaan onder huurders naar de waardering van het toewijzingsbeleid in Amsterdam. Daaruit bleek dat de tot nu toe bestaande toewijzingscriteria door een flinke meerderheid (zeer) eerlijk gevonden wordt. Loting kon op veel minder bijval rekenen. Alberts vindt dat logisch: "Voor iedere woningzoekende is het vervelend dat er grote woningnood is in Amsterdam. Maar een wachtlijst is tenminste eerlijk en transparant."