Wantoestanden Amsta moeten worden aangepakt

3 april 2013

Wantoestanden Amsta moeten worden aangepakt

De SP wil dat er aan de wantoestanden in de zorginstellingen van Amsta heel snel een einde komt. Uit een rapport van Abvakabo FNV blijkt dat de 3,5 miljoen euro, die extra is uitgetrokken door het Rijk, niet aan zorg wordt besteed maar aan planners en roostermakers. SP-gemeenteraadslid Maureen van der Pligt: "Naast de heldere conclusies uit het rapport krijgen we nog meer signalen dat het slecht gaat in instellingen van Amsta. Zo vertelde een vader van Villa Spijker van Amsta dat er geen luiers genoeg zijn voor zijn gehandicapte dochter en mogelijk zijn de toetjes wegbezuinigd in een andere Amsta instelling de Kleine Johannes. Zulke wantoestanden kunnen we niet accepteren."

Van der Pligt trok in de gemeenteraad de wethouder zorg aan het jasje over deze wantoestanden. "Tot mijn grote teleurstelling reageerde de wethouder zeer bureaucratisch. Hij lijkt niet actief iets te willen doen aan de wantoestanden. Wel heeft hij aangegeven dat hij het onacceptabel vindt als deze anekdotes waar blijken te zijn. Maar vervolgens vindt hij dat de Inspectie voor de Gezondheidszorg dan moet ingrijpen. Wij vinden dat de gemeente zich actief moet inzetten voor goede zorg in Amsterdam en de SP zal hier bij de wethouder op blijven aandringen."