In memoriam: Gerard van de Molen

13 mei 2013

In memoriam: Gerard van de Molen

Op 4 mei om 13.15 is Gerard van de Molen overleden. Hij was ernstig ziek. Op 27 april gaf hij nog een groot feest om afscheid van ons allemaal te nemen. Gerard zei letterlijk: "Als er dan over me geluld wordt, dan ben ik er maar liever bij". Samen met Karen Wegner was Gerard de afgelopen jaren de grote spil achter de Actieve Leden Groep in Amsterdam Oost. Daarnaast zat hij sinds 2006 in de deelraad van Oost/ Watergraafsmeer en stadsdeel Oost.

Gerard was degene die het initiatief nam om tot actie over te gaan. Hij organiseerde dat de leden actief werden en mobiliseerde groepen bewoners. Hij drukte de folders en zorgde voor een stevig flyernetwerk. Samen met andere actieve leden van SP Oost werden corporaties door meerdere acties gedwongen hun achterstallig onderhoud weg te werken. Toen in 2012 een actie werd georganiseerd om het hoofdkantoor van Eigen Haard te bezetten, stond Gerard tot een uur voor aanvang nog protestborden te timmeren.

Gerard beschikte over een enorm geheugen waarmee hij de fractie en ook de raad gevraagd en ongevraagd van advies diende. In de commissie Wonen van stadsdeel Oost wist hij vaak als een van de weinigen van de hoed en de rand, soms tot verlegenheid van anderen. In de raad was Gerard erg oplossing- en resultaatgericht. Gerard kwam niet met strategische plannen maar met nieuwe concrete ideen. Aan politiek geleuter had hij een broertje dood. Zowel in de ALG als in de fractie kapte Gerard je direct af wanneer je niet ter zake kwam.

Vanuit zijn ruime ervaring in de kraakbeweging wist hij als geen ander wat de effecten van een actiegerichte groep kan zijn. Terwijl hij in zijn kraaktijd vooral opereerde vanuit de Pijp om de 19de eeuwse ring te redden, was hij in stadsdeel Oost dag en nacht bezig om het woonklimaat te verbeteren, en daar zullen we hopelijk nog lang de vruchten van plukken.

Naast zijn politieke activiteiten stond Gerard voor iedereen in de buurt klaar. Buurtbewoners die krap bij kas zaten of ongelukkig waren, konden altijd bij hem terecht. Hij maakte de buurt socialer door bijvoorbeeld afgelopen jaar een tuinvereniging achter zijn huis op te richten.

We zullen Gerard missen. Hij was een zeer bijzonder, sociaal mens met een enorm groot rechtvaardigheidsgevoel en een groot rood hart.