Laat ook armere kinderen sporten

17 mei 2013

Laat ook armere kinderen sporten

De SP vindt dat elk kind moet kunnen sporten. Een voorstel van de SP om bij de sportambities voor de komende 4 jaar te zorgen dat arme kinderen ook kunnen sporten, werd echter afgewezen. SP-fractievoorzitter Laurens Ivens: "Dat is echt jammer. Ik vind eigenlijk dat elk kind regelmatig hoort te sporten. Helaas is de contributie voor een sportvereniging, naast de kosten die er zijn voor sportkleding en schoenen, voor sommige gezinnen te hoog. Wij vinden dat deze kinderen ondersteund moeten worden."

Van het jeugdsportfonds kunnen kinderen uit gezinnen rond het minimum 200 euro per jaar krijgen waarmee een deel van de contributie voor een sportclub wordt betaald. Ivens: "In 2010 was er minder geld beschikbaar in dit fonds. Direct kwamen er kinderen in de problemen omdat ze de contributie niet konden betalen. Daarom vinden we het van belang dat het fonds goed gevuld blijft zodat alle kinderen die er aanspraak op kunnen doen ook echt gebruik van kunnen maken en dus kunnen blijven sporten. Onbegrijpelijk dat een meerderheid in de gemeenteraad het met ons oneens was."

Andere sportvoorstellen die de SP met andere partijen indiende werden wel aangenomen. Zo is het de ambitie voor de komende 2 jaar om de wachtlijsten bij sportverenigingen, vooral bij voetbal, hockey en tennis, weg te werken. Ivens: "Daarnaast is het al jaren passen en meten in de zwembaden in Amsterdam. De wethouder gaat nu in kaart brengen of er extra zwemwater nodig is. Hierdoor kunnen straks alle Amsterdammers die willen sporten - en dit kunnen betalen - ook echt gaan sporten."