Eerste stap in bestrijding segregatie onderwijs wordt gezet

5 juli 2013

Eerste stap in bestrijding segregatie onderwijs wordt gezet

De SP is blij dat het stadsbestuur nu concrete eerste stappen gaat zetten om de segregatie in het onderwijs aan te pakken. Het voorstel van wethouder Hilhorst behelst een eenduidige stedelijke aanmeldingsprocedure. SP-gemeenteraadslid Maureen van der Pligt: "Kinderen krijgen voorrang in hun eigen buurt. Hierdoor komt er hopelijk een einde aan het gesleep van leerlingen door de stad naar populaire scholen met veel zogenaamd kansrijke kinderen. Volgens ons gaan kinderen idealiter naar een school in de buurt die gemengd is."

Een aantal basisscholen is zo populair dat ouders al vroeg hun kinderen aanmelden om er terecht te kunnen. Doordat deze scholen dan geen plek meer hebben worden ouders uit de buurt juist weer gedwongen om hun kinderen elders in de stad op een school onder te brengen. Van der Pligt: "Het stadsbestuur wil deze situatie beindigen. De kinderen uit de buurt van deze populaire scholen krijgen voorrang. Wij zijn wel bang dat dit nog onvoldoende is om kinderen met verschillende achtergronden met elkaar naar school te laten gaan. De tweedeling in de stad neemt toe waardoor scholen die een afspiegeling van de buurt zijn nog steeds eenzijdig kunnen zijn."

In 2008 lanceerde de SP al een uitgebreid plan om segregatie in het onderwijs te bestrijden. Van der Pligt is blij dat er nu concrete voorstellen liggen om hier echt werk te maken. "Dit toelatingsbeleid met voorrang voor kinderen uit de buurt is een goede eerste stap. Ik hoop dat het de wethouder gaat lukken om hier goede afspraken over te maken met de scholen. Daarnaast zou het mooi zijn als hij onze verdergaande voorstellen ook nog zal overnemen. Door bijvoorbeeld met dubbele inschrijflijsten te werken kunnen die gemengde scholen echt afgedwongen worden."