Laat nieuwe vervoersplan GVB niet stranden bij ambities
Laat nieuwe vervoersplan GVB niet stranden bij ambities
Hoewel de ambities hoog zijn, leven er nog veel vragen bij het nieuwe vervoersplan wat kortgeleden door het GVB gelanceerd werd. Met dit nieuwe plan wil het GVB meer reizigers vervoeren voor minder geld. Dat zou moeten worden bereikt door de reistijd te verkorten. Dat is aantrekkelijk voor de reiziger: hij is eerder van A naar B en kan dus nieuwe reizigers aantrekken. Het verkorten van de reistijd wordt bereikt door haltes op te heffen en door minder 'ommetjes' door de wijk te rijden. Ook zal er extra moeten worden overgestapt. De vraag is natuurlijk of reizigers dit wel als verbetering ervaren.
Onmiddellijk na de lancering van het nieuwe vervoersplan kwamen de eerste reacties los. Tramlijn 25 en buslijn 46 moeten volgens de berekeningen van het GVB opgeheven worden, omdat zij te weinig instappers hebben. Ingrijpende voorstellen voor de mensen die langs deze lijnen wonen of werken. Vooral lijn 25 krijgt veel aandacht van belanghebbenden. Deze lijn rijdt al enige tijd om door de aanleg van de Noord-Zuidlijn en is daardoor reizigers verloren. De wens om deze reizigers na de aanleg weer terug te krijgen, lijkt het GVB losgelaten te hebben.
De SP wil dan ook van Amsterdammers weten hoe zij tegen het nieuwe vervoersplan aankijken. Vinden zij de voordelen (er wordt vaker en er wordt sneller gereden) opwegen tegen de nadelen (hier en daar een halte weg en twee lijnen)? En vooral: hebben zij zelf ideen hoe het misschien ng beter kan worden? Ook uw mening horen we graag! Laat het ons weten via amsterdam@sp.nl.
- Zie ook:
- Nieuws