Leef regels parkeerplaatsverhuur na

12 juli 2013

Leef regels parkeerplaatsverhuur na

De SP wil dat woningcorporatie Vestia stopt met het verplicht verhuren van een parkeerplaats bij sociale huurwoningen in de Colijnstraat in Geuzenveld. Huurders worden daar nu opgescheept met een parkeerplaats van 72 euro per maand, ook als zij geen auto meer hebben. SP-raadslid Remine Alberts: "De Amsterdamse woningcorporaties hebben eerder afgesproken dat huurders moeten kunnen afzien van een parkeerplaats. Vestia negeert die richtlijnen waardoor huurprijzen de pan uit rijzen. Wij willen dat Vestia zich ook gewoon aan de Amsterdamse regels gaat houden."

Al eerder kwam de SP in actie tegen de gedwongen verhuur van parkeerplaatsen bij sociale verhuur. Toen zijn hierover door de Amsterdamse woningcorporaties richtlijnen opgesteld. Vestia houdt zich in de Colijnstraat niet aan deze regels. Daardoor komt de totale huurprijs van een sociale huurwoning daar boven de sociale huurgrens van 680 euro uit. Huurders die geen auto willen of geen auto kunnen betalen zitten met een dure parkeerplaats opgescheept waar ze niets mee kunnen of willen.

Alberts: "Huurders moeten zelf kunnen bepalen of zij een parkeerplaats huren. Vestia is van origine een Rotterdamse corporatie en zegt zich niet aan de Amsterdamse regels te willen houden. Wij vinden dat een slechte smoes want ze verhuren hier wel gewoon huizen. Wij willen dat wethouder Ossel Vestia hierop aanspreekt zodat Vestia zich aanpast aan de Amsterdamse richtlijnen."