Bezuinig 3 miljoen op nieuwe gemeenteraad

29 augustus 2013

Bezuinig 3 miljoen op nieuwe gemeenteraad

De SP stelt voor om in de volgende raadsperiode ruim drie miljoen minder uit te geven aan de raadskosten. Volgens de SP kan de raadskostenvergoeding makkelijk met 20 procent omlaag en de vergoeding voor fractieondersteuning zelfs met 30 procent. Daarnaast zijn dure extraatjes als een computervergoeding en reiskostenvergoedingen onnodig. SP-fractievoorzitter Laurens Ivens: “Raadsleden krijgen nu de meest riante onkostenvergoeding en bakken met geld om het werk door anderen te laten doen. We kunnen praten over bezuinigingen, maar zullen dan toch echt zelf eerst het goede voorbeeld moeten geven.”

Gemeenten zijn bevoegd de vergoedingen en andere voorzieningen voor politici en fracties te bepalen, deels binnen landelijke kaders. In Amsterdam worden de grenzen van de landelijke kaders opgezocht en nog eens aangevuld met een buitensporige hoge fractievergoeding. Ivens: “Wat ons betreft gaan we de ondergrenzen opzoeken. We zouden graag de buitensporige raadsvergoeding halveren, maar wettelijk mag hier maar 20 procent vanaf. Laten we dat dan ook doen!”

Daarnaast kregen de raadsleden dit jaar een iPad bovenop 1000 euro computervergoeding. Ivens vindt dit overdreven. “Dit moet volgende periode anders. Met de komst van de iPad kan de computer echt wel geschrapt worden. Naast deze vergoedingen wil de SP ook de reiskostenvergoeding afschaffen. Ivens: “Een raadslid krijgt maandelijks 2700 euro onkostenvergoeding: daarmee kunnen de reiskosten makkelijk betaald worden.”

De SP komt bewust nu met deze voorstellen, omdat er een nieuwe raadsperiode voor de deur staat. Ivens: “Bij vorige discussies over de onkostenvergoeding werd vaak aangegeven dat het niet netjes is om gedurende een raadsperiode met wijzigingen te komen. Daarom doen we nu deze voorstellen, zodat degenen die zich kandideren voor de nieuwe raad weten dat de hoogte van de vergoeding nog onzeker is. We laten de nieuwe raad hier onmiddellijk na aantreden over stemmen.”